lørdag 4. februar 2012

EPLA

Jeg har jo en butikk på EPLA og jeg følger interesert med på diskusjonene om egen design og prissetting som foregår inne på forumet deres.
EPLA er både for den glade hobbyutøver og de mer profesjonelle, de som har håndarbeid/håndverk som levebrød.
Designdiskusjonen gjelder ofte smykker, hva er egen design og håndverk, hva er ferdigkjøpte deler som bare er montert?
Jeg som hekler hovedsakelig, produserer jo selv de delene jeg monterer, men innemllom følger jeg gjerne et mønster.
Noen mønstre har ingen restriksjoner, mens andre har spesielle kriterier som "forbudt for komersielt salg". Her gjelder det bare å lese alt - også det på siste side med liten skrift.

Prissetting er mer en individuell greie...
Diskusjonen som går gjelder om vi som produsenter verdsetter det vi lager hvis vi ikke beregner pris ut fra en timestakst på minst 300 kroner + materialkostnader og transport til posten for å sende varen (satt litt på spissen).
Jeg har alltid hatt problemer med å prisette egne varer.
Jeg bruker ca tre timer på en oppvaskklut;
innkjøp av garn + finne fram utsyr,
hekle rutene og sy de sammen,
fotografering og presentasjon på EPLA,
pakking av varen, turen til postkontoret og
turen hjem igjen...
Så kommer materialkostnaden i tillegg.
Og avgiftene til EPLA!!!!


Det sier seg sjøl at det er begrenset hvor mye jeg sitter igjen med når jeg har solgt en klut - jeg skylder vel snarere penger!!!
Men gleden ved å lage de kan jo ikke måles...
Dessuten tviler jeg på at markedet vil betale mer enn 50 kroner for en oppvaskklut, de får tross alt 5 for 15 kroner på Nille.
Ikke like fin, ikke like original og absolutt ikke
one-of-a-kind,
men de kan tørke opp melken med den også...

Timepris for hekling har jeg gitt opp.
Regnet ut prisen for et bestemorteppe til enkelt seng,
det ble 12 000 kroner hvis jeg skulle ha 100 kroner i timen
+ materialkostnaden. Det tror jeg ingen vil betale, så da har jeg heller valgt ikke å lage store lappetepper.
Jeg beregner heller prisen ut fra et fast materialkostnad-fortjeneste oppsett;
ca kostnad + hvor mye jeg vil ha for prosjektet
(uavhengig av hvor mange timer jeg bruker).
Jeg har mulighet til dette fordi jeg ikke driver med EPLA-salg som hovednæring. Jeg ser absolutt konfliktene som kan oppstå når "proffe" og
hobbyentusiaster skal møtes på samme platform.
Blir spennende å følge diskusjonen videre.

Mine studier i kunst- og håndverkhistorien viser at kvinnehåndverk alltid har hatt lav status, kanskje følger jeg bare en tradisjon?


1 kommentar:

Pigelill sa...

Godt skrevet Janet! Jeg kjenner meg absolutt igjen i det du beskriver. Ikke enkelt... Jeg følger også diskusjonen på epla. Er enig med alle egentlig, men jeg tenker at det er tross alt kundene som bestemmer! Akkurat som at Jeg kan kjøpe en klut på Nille kan jeg også bestille en fra deg. Kunden bestemmer hva han eller hun vil ha og betaler for det. Så lenge vi kan stå inne for det vi selger, så må vi aldri miste stoltheten og gleden vi har når vi selger noe eller lager et nytt produkt:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...